- Bertanggungjawab secara keseluruhan ke atas proses kemasukan dan pendaftaran pelajar peringkat sijil:
- Pengambilan pelajar baharu
-
Pendaftaran pelajar baharu dan pelajar senior
-
Permohonan kad pelajar
-
Pertukaran program atau Kolej Komuniti
-
Penangguhan semester
-
Pengesahan surat pengajian
-
Pengesahan pemberhentian pengajian
-
Merekod dan menyimpan data pelajar
- Berurusan dengan Jabatan Pengajian Kolej Komuniti berkaitan aktiviti-aktiviti pengambilan pelajar.
- Mengurus dan mengendalikan aspek-aspek pemprosesan data analisa dan laporan kemasukan pelajar.
- Menguruskan syarat-syarat kemasukan pelajar di sijil.
- Bertanggungjawab terhadap aktiviti kemasukan pelajar.
- Menyediakan maklumat dan aktiviti pengambilan pelajar (Buku Panduan Kemasukan, surat tawaran, fail Pelajar dan hal-hal lain yang berkaitan)
- Menjalankan aktiviti promosi di luar dan dalam kampus melibatkan semua unit akademik.
- Menjalinkan hubungan baik antara agensi-agensi tempatan.
- Menyediakan maklumat /bahan/media aktiviti promosi.